måndag 13 oktober 2014

Skrew it

Vi är normalt så där "duktiga" och städar hela huset på söndagar, tvättar, viker tvätt, veckohandlar och har skärmfritt. Det låter jättetråkigt, och visst, städningen är väl inte den roligaste biten, men känslan på söndag kväll när vi har umgåtts helt utan skärmar (fattar ni vad mycket tid man vinner? Prova en dag!), kyl och frys är fyllda, huset luktar rent och garderoberna är påfyllda med rena kläder igen, är obetalbar. Det passar oss i alla fall, vi har provat alla möjliga modeller.

Hur som helst, igår var en sån där dag där vi var ur form. Vi hade haft två sena kvällar både fredag och lördag. Lördagen blev alldeles för mycket fysiskt ansträngning för min gravida kropp, och den svarade med feber igår. Vi var kort sagt lite ur slag, hela familjen, igår. Vi låg mest i små högar här och där och ojade oss.

Så det fick bli en vad vi kallar vi-skiter-i-det-dag. Jag låg och sov på soffan när sonen kom smygande med en lapp i handen. Han och pappan hade bestämt att det skulle bli en vi-skiter-i-det-dag och på lappen hade han på sin egen engelska skrivit "Skrew it" för att jag skulle förstå vilken sorts dag de skulle bli. En dag då vi mest låg och vilade, slappade, åt vad vi kände för. Kollade skärmar tills ögonen blödde. Så där förbjudet.

Och vet ni, ibland är det så himla härligt att göra precis tvärtom. Vara oduktig om man alltid är så duktig. Göra något tvärtom. Bryta rutinen. Leka lite baklängesdag. Släppa garden. I alla fall jag behöver det då och då, om inte som en påminnelse om att jag inte måste något, även om jag har bestämt. Jag gör som jag vill. Ibland är det fantastiskt att tänka eller säga skrew it, eller screw it kanske. Strunta i allvarligheterna för en stund eller dag. I dare you!

Lycka är att kunna dricka en svag latte igen.




18 kommentarer:

  1. Så härligt med både den skärmfria dagen och att bara strunta i det om man inte har lust!! Befriande när man bara gör som man vill:)

    Kram kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, faktiskt kan det vara underbart! Kram på dig!

      Radera
  2. Hahahaa, jag fnissar framför datorn när jag läser för det är så befriande! Att bara följa med vad som kommer upp, vad som behöver vilas och slöas bort, eller in :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte ofta jag släpper loss, men när det behövs, då behövs det :-) Igår var det verkligen dags att strunta i allt! Och idag är jag mycket piggare!

      Radera
  3. Härlig läsning! Jag behöver anamma sådana dagar jag med. Kontrollfreaket ska inte få äran till att stjäla alla mina dagar. ;-)
    Hoppas att febern är borta idag och att du har en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har verkligen rätt! Det där kontrollfreaket måste man hålla kort ibland, jag har också problem med henom :-) Japp, jag mår bättre idag, tack vare igår. Hoppas du också har det fint! Kram!

      Radera
  4. Jeeee, låter superskönt! Dessutom brukar man bli rejält igångkickad av dylika dagar, man får liksom "latat av sig" och så orkar man komma igen!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, absolut, jag kände mig jättepigg igår! Måste göras oftare! Kram på dig!

      Radera
  5. Låter perfekt med både och! Både en dag då alla hjälps åt och städar men att kunna strunta i den när nöden kräver... Kram och krya på dig♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ganska mysigt när vi städar och fixar allihopa, faktiskt. Tack, jag mår bättre, kram!

      Radera
  6. Helt rätt tänkt! Men ändå. Jag måste faktiskt säga att jag är lite avis på de där söndagarna.Jag kan verkligen anamma känslan som måste infinna sig där på kvällen. Kanske får lov att testa! Kram och hoppas du mår bättre nu. Du ska passa på att ta det lugnt nu ju!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Testa, vetja! Ja, du har rätt, jag ska börja ta det lugnt nu, jobbar sista dagen imorgon. Det blev lite oväntat mycket i lördags bara. Kram!

      Radera
  7. Ha ha ham sitter just och funderar på att skriva om hur härligt det är med allt nystädat...och så läser jag här. Jag kanske ska Skrew it? Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland är det dags att "skrewa" och ibland inte :-) Det ÄR ju grymt härligt med renstädat också! Kram

      Radera
  8. Finns inget bättre än undantag :) Ibland behövs de annars blir livet skittrist! Bra gjort av er.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Undantagen känns så lyxiga, men man skulle inte uppskatta dem om man alltid gjorde dem :-)

      Radera
  9. Låter underbart//katarina

    SvaraRadera