onsdag 15 november 2017

Yogalärarutbildning del 3

Bali- Gudarnas ö

Jag är så himla glad att vi valde Bali. Bali är verkligen en fantastisk ö där människor är hinduer, man tror på karma, man skrattar och ler och älskar barn. Klimatet är fantastiskt och naturen enastående. Livet är enkelt på Bali! Maten på Bali är nyttig med en bas av fantastisk frukt och grönsaker. Speciellt i Ubud är maten hälsosam. Överallt finns det rawfood, veganmat, vegetariskt, smoothie bowls och färska juicer. De flesta cafeer har en stor variation av raw-fika och raw-glass. Prisnivån är låg, speciellt om man äter inhemsk mat, som är fantastisk. Nasi Goreng och Mie Goreng kostar runt 15 kronor på en bra men enkel restaurang och middag för hela familjen går på kanske 150 kronor med dryck. Många ställen har hemkörning av mat för nästan ingen kostnad alls, och efter första veckan åt vi de flesta middagarna hemma för det var enklare med lille treåringen.






Vi bodde i några nätter i Sanur och i en dryg månad i Ubud och vi älskade verkligen Ubud. Vi hyrde moppar och körde runt, och trafiken är oerhört lätt att köra i. Man kör långsamt och hjälper varandra. Taxi med bil eller moppe är vanligt och kostar inte många kronor, vi betalade runt 30 kronor per moppe och dag.



I Ubud har också många människor samlats som har kunskap och intresse för hälsa och välmående samlats. Det finns väldigt många behandlingar att prova, både av västerlänningar och inhemska. Jag provade fantastisk fotmassage och ryggmassage för 60 kronor per timma. Lillebror gjorde två pedikyrer för 18 kronor styck och storebror och far i huset fiskspa för fötterna för 30 kronor. Jag gjorde ayurvedisk helkroppsmassage och kronchakramassage, en helt fantastisk behandling av huvud och axlar med varma oljor och det kostade 75 kronor. Jag besökte en pilatesstudio och fick privat konsultation och besökte min anatomilärare, en multikunnig australiensisk osteopat som låste upp fel och spänningar i bäckenet jag dragits med i många, många år.

Överallt är det risfält och regnskog, insprängt mellan husen i staden. Apor springer runt i området runt apskogen i Ubud och man visar stor respekt för djuren. Ubud ligger verkligen mitt i mitt i naturen!




















4 kommentarer:

  1. Det låter helt underbart! Har bara hört bra saker om Bali och de som åker ditt kommer tillbaka.
    Tror att jag har ett nytt mål i sikte. ;-)
    Kram <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var verkligen helt fantastiskt! Synd bara att det är så långt bort (fast vore det närmre skulle det bli nya Mallorca). Helt klart ett bra mål! Kram <3

      Radera
  2. Ljuvligt (är det ord som kommer till mej :))!

    SvaraRadera